Četrta soba – NOVI VEK
Četrta soba je vijoličaste barve. Prikazuje obdobje novega veka od 16. do 19. stoletja. Izpostavljeni eksponati iz tega obdobja so maketa srednjeveške Ljubljane, ki je bila izdelana po veduti Ljubljane Janeza Vajkarda Valvasorja in Andreasa Trosta, steklen kozarec s pozlato z Ljubljanskega gradu, zapestnica, beraška značka, Zoisov invalidski voziček, ljubljanski grb, portret Primičeve Julije in maketa Prešernovega spomenika.
Prostor je pravokotne oblike, dolžine 11 in širine 8 metrov. Vhod in izhod sta na krajših stenah, drug nasproti drugega. V prostoru je pet diagonalno postavljenih predelnih sten. Vseh pet sten sega v prostor do prehoda, ki je med vhodom in izhodom. Tri so v levi polovici prostora, dve v desni polovici. Diagonalne stene v prostoru določajo ogled razstave v cikcak smeri, potek ogleda pa je označen tudi s puščicami na tleh.
V prostoru je postavljenih deset vitrin oziroma podstavkov, na katerih so eksponati in interaktivi. V prvi vitrini je razstavljen faksimile Biblije Jurija Dalmatina. V drugi je na ogled cehovska skrinjica, v tretji pa maketa srednjeveške Ljubljane. Pod vitrino so v izvlečnih predalih shranjeni bakrorezi in lavirane risbe. Med njimi izstopata Panorama Ljubljane Janeza Vajkarda Valvasorja in Zemljevid Kranjske Bolognina Zalitieria. V četrti vitrini so shranjene posoda z medaljoni in dve solnici. Na petem podstavku je pisalna omara. V šesti vitrini je Zoisov stol oziroma invalidski voziček. Na sedmem podstavku stoji doprsni kip Karla VI. Francesca Robbe. V osmi vitrini, ki stoji na podstavku z izvlečnimi predali, so osebni predmeti ljubljanskih meščanov: skodelica s krožnikom in monogramom CB, prtič z monogramom in krono, robec z monogramom UK, krtačka za brke, uhani in plesni red. V predalih pod vitrino so shranjeni bakrorez z motivom Mirovega godu ter dva akvarela z motivoma Ljubljane. Na devetem podstavku je orkestron oziroma glasbena omara. V deseti vitrini so razstavljeni maketa osnutka spomenika Francetu Prešernu, leporel – del albuma fotografij, izdan ob odkritju spomenika »prvemu« slovenskemu pesniku Valentinu Vodniku v Ljubljani, sokolska čepica »čapka«, vabilo na gledališko predstavo Bésedo, spominski medalji s tabora v Vižmarjih pri Ljubljani, spominski lovorov venec in portret Janeza Bleiweisa.
Po stenah je vgrajenih ali obešenih enajst vitrin. V prvi so razstavljeni steklenica za blagoslovljeno vodo, obesek oziroma medaljon in rožni venec. V drugi so na ogled hranilnik, steklenica, kozarec, ročka za kavo, devet novcev in tri plombe. V tretji so beraška značka, grb Ferdinanda kneza Auersperga, letni koledar samostana svete Klare in zlata zapestnica Ane Elizabete Freyin von Auersperg. Pod vitrino so slušalke, prek katerih je mogoče prisluhniti zgodbi o uporabi beraške značke. V četrti vitrini je pečatnik Ljubljane. V peti so shranjeni dva pečatnika ljubljanske škofije in žig kanonikov ljubljanske stolnice. V šesti so puška »napoleonka«, pečatnik ljubljanske merije oziroma občine, francoski zlatniki in kovanci, topovska krogla in telegram. V sedmi je izvod Kranjske gramatike. V osmi je razstavljen izvezen prtiček, poleg katerega je interaktiv o učenju vezenja. V deveti vitrini so na ogled Poezije dr. Franceta Prešerna in njegov Krst pri Savici. V deseti vitrini je shranjen portret Primičeve Julije in v enajsti kapa višjega uradnika južne železnice.
Na stenah so poleg vitrin, časovnice, zemljevidov, besedil, fotografij in upodobitev še razpelo, grafike s prikazi različnih poklicev, grb Auerspergov, doprsni kip viteza, grb mesta Ljubljana iz 18. stoletja, pod katerim so njegov taktil in slušalke z zgodbo o njegovem nastanku, freska s prizorom lova in pejsažem, strelska tarča z upodobitvijo odhoda Francozov, strelska tarča z upodobitvijo Kranjca in Kranjice ter dve olji na platnu z motivoma Ljubljane; tu so še kolorirana litografija Ljubljane z kolizejem, akvarel s podobo Ljubljane po potresu, ljubljanski grb s konca 19. stoletja, strelska tarča z upodobitvijo piramide ob Gruberjevem prekopu, akvarel z motivom mostu čez Ljubljanico in slika s temperami, ki prikazuje Tivoli s tivolskim gradom.
Na stenah je tudi 14 portretov; na njih so upodobljeni: cesarica Marija Terezija, cesarji Franc I., Franc Jožef I. in Maksimilijan II., vitez Franz Prokop Ratschin, član rodbine Wiederkehr, župani Mihael Ambrož, Janez Nepomuk Hradecky in Ivan Hribar, poleg njih pa še Žiga Zois, Jurij Vega, Valentin Vodnik, France Prešeren in Matija Čop.
Na stenah so še trije zasloni, ki prikazujejo film o najdbi zlate zapestnice v palači, recept po fakinsko in izdelavo pričesk. V prostoru je še interaktiv z naslovom »Mini gledališče s povodnim možem in Urško«.