Srednjeveška Ljubljana
Nova odkritja in novi pogledi na razcvet mesta!
Lesena posoda iz leta 990 spreminja pogled na čas nastanka srednjeveške Ljubljane, usnjarski izdelki vabijo v zgodnjo srednjeveško čevljarsko delavnico, grob plemenitega viteza razkriva podobe mestnega prestiža v času turških vpadov.
Glavni poudarek razstave so nova odkritja z nedavnih arheoloških raziskav, ki premikajo mejnike v zgodovinopisju Ljubljane. Z odkritjem lesene posode na Stritarjevi ulici se rojstvo Ljubljane pomakne v začetek 11. stoletja. Najdba usnjarskih izdelkov z današnje Krojaške ulice priča o zgodnji urbanizaciji Ljubljane na desnem bregu Ljubljanice. Presenetljiva najdba 'vitezovega' groba pomeni enkratno priložnost vpogleda v osebno zgodbo mladega moškega visokega stanu. Razstavo zaključujemo z reformacijo v Ljubljani.
Po treh odmevnih 'arheoloških' razstavah – Emona: mit in resničnost, KOLO 5200 let ter Emona: mesto v imperiju − tako torej odpiramo četrto razstavo, ki po prazgodovini in rimski dobi obravnava razvoj srednjeveške Ljubljane. Po zaključku te razstave napovedujemo v maju 2018 odprtje nove stalne razstave o zgodovini Ljubljane.
Nedavne arheološke raziskave v središču Ljubljane so odgovorile na prenekatero vprašanje glede urbanega razvoja Ljubljane v obdobju srednjega veka. Na razstavi Srednjeveška Ljubljana so prvič razstavljene najdbe z arheoloških raziskav na Stritarjevi, Krojaški ter Mačkovi ulici. Tam najdeni in dobro ohranjeni leseni tramovi ter lesena posoda, datirana v leto 990, so najstarejši do danes odkriti ostanki mesta, ki je po zamrtju Emone zraslo na dobro zavarovanem predelu med desnim bregom Ljubljanice in grajskih gričem. S temi arheološkimi najdbami se začetek urbanizacije srednjeveške Ljubljane pomika v začetek 11. stoletja.
Predurbana Ljubljana
Danes lahko govorimo o sledovih 'pred-urbane' poselitve Ljubljane iz 11. stoletja, saj so arheologi pod vodstvom muzejskega arheologa in avtorja razstave Martina Horvata na Krojaški ulici odkrili sledi prave čevljarske delavnice. Analize presenetljivo dobro ohranjenih usnjarskih izdelkov, polizdelkov ter ogromnih količin odpadnega materiala kažejo na to, da so imeli v čevljarski delavnici stalne dobavitelje ovčje, kozje in telečje kože, kar pomeni, da je bila čevljarsko-usnjarska obrt srednjeveške Ljubljane ena prvih dobro razvitih poklicev. Na razstavi bo čevljarski delavnici namenjena posebna pozornost, saj bodo obiskovalci lahko vstopili v rekonstruirano delavnico oz. interaktivno sobo, kjer bo predstavljena čevljarska obrt.
Srednjeveška Ljubljana
Kdaj je nastajala srednjeveška Ljubljana in kakšno je bilo življenje na njenih ulicah? Katere so bile prve obrti v mestu? Kdo je vladal mestu treh trgov, ki jih je obzidje združilo v eno srednjeveško Ljubljano pod utrjenim grajskim gričem? Kaj so za mesto pomenile sejemske pravice, kateri cerkveni redovi so bili najvplivnejši, od kod ime 'Ljubljana' in kako je mestno obzidje pomagalo ubraniti turške vpade? Je v Ljubljani reformacija zaznamovala konec srednjega veka?
Poleg urbanega razvoja srednjeveške Ljubljane je na razstavi podrobno predstavljen še zgodovinski in upravni kontekst mesta od 11. do 16. stoletja ter dva samostana, zgrajena na najbolj izpostavljenih delih srednjeveškega mesta, to sta Križevniški ter Frančiškanski (Minoritski) samostan. Z izjemnimi predmeti iz vsakdanjega življenja plemičev, najdenimi pri izkopavanjih pod Turjaško palačo (keramično in stekleno namizno posodje), bomo na razstavi predstavili družino Auersperg. Vojaško in upravno naravo grajske utrdbe pa predstavljajo najdbe z Ljubljanskega gradu (novici, orožje).
Razstavo, ki bo v svoji pripovedi zajemala čas od 10. stoletja pa vse do konca 16. stoletja, zaključujemo s 95 tezami Martina Luthra in reformacijo, katere 500. obletnico obeležujemo letos in za naše mesto pomeni začetek konca srednjega veka.
Razstava je v Mestnem muzeju Ljubljana na ogled do 2. 5. 2018.
Obrazstavni katalog 'Srednjeveška Ljubljana' podaja nova odkritja in nove poglede na razcvet srednjeveškega mesta.
Kolofon
Muzej in galerije mesta Ljubljane, direktor Blaž Peršin, 2017
Vodja projekta in avtor razstave: Martin Horvat
Strokovni sodelavci: Matej Draksler, dr. Mija Oter Gorenčič, Andreja Knapič, Katarina Kolar, Elena Leghissa, Rene Masaryk, Ana Pokrajac Iskra, Janja Rebolj, Špela Saje, Irena Šinkovec, dr. Peter Štih, dr. Benjamin Štular
Predmeti: Muzej in galerije mesta Ljubljane (MGML, 510:LJU), Narodni muzej Slovenije (NMS)
Reprodukcije: Archivio Storico Diocesano Udine, Benediktinerstift St. Paul im Lavanttal,
Landesarchiv Baden-Württemberg Abt. Generallandesarchiv Karlsruhe,
Narodna in univerzitetna knjižnica Ljubljana
Konserviranje in restavriranje predmetov: mag. Katarina Toman Kracina, Matjaž Bizjak, Alenka Drol, Paola Korošec, Mojca Zver (Muzej in galerije mesta Ljubljane); mag. Jelka Kuret (Restavratorski center ZVKDS)
Analize: Tamara Leskovar (Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani), dr. Katja Kavkler (Restavratorski center ZVKDS)
Fotografije: Matevž Paternoster, Matija Lukić, David Badovinac, Branko Cvetkovič
Arheološka dokumentacija: Dejan Češarek (Herodot), Zavod NaNovo
Kartografsko gradivo: Geodetska uprava Republike Slovenije (DOF050), Zavod NaNovo
Film: RTV Slovenija
Programi za odrasle in otroke: Nika Damjanovič, Ema Marinčič, Petra Peunik Okorn, Janja Rebolj
Zasnova in izvedba srednjeveške delavnice: Petra Peunik Okorn, Nika Damjanovič, Ema Marinčič
Ilustracija čevljarne: Uroš Hohkravt
Ilustracije: mag. Katarina Toman Kracina
Citati: Mihelič Darja, Meščan sem: iz življenja srednjeveških mest, Ljubljana 1996
Glasba: Lado Jakša
Izdelava opreme: Ana Bastl, Matej Koren, Marija Kovač, RSN Media d.o.o., Nejc Vodeb, Zavod V-oglje
Posebna zahvala: Tržiški muzej, Usnjarna Grčar, Grčar Janez s. p., Aligator zaščitna sredstva, usnje in tekstil, d.o.o., RogLab
Vodja produkcije: Irena Šinkovec
Zasnova razstave: Irena Šinkovec, Damijan Gašparič (Zavod NaNovo)
Oblikovanje razstave in grafično oblikovanje: Zavod NaNovo
Prevod v angleščino: Tine Verbič
Jezikovni pregled: Katja Paladin
Izdelava in montaža razstavne opreme: RSN Media d.o.o., Šiško steklarstvo d.o.o., Mizarstvo MM Kovač d.o.o., Propaganda produkcija d.o.o.
Multimedijske vsebine: Propaganda produkcija d.o.o.
Promocija in trženje: Urša Karer, Tamara Bregar, Maja Kovač
Lokacija
Gosposka 15
1000 Ljubljana
Informacije in rezervacije:
T: 1 24 12 500
T: 01 24 12 506
E: info@mgml.si, prijava@mgml.si
Odpiralni čas
torek–nedelja: 10:00–18:00
ponedeljki: zaprto
1. januar, 1. november, 25. december: zaprto
24. in 31. december: 10:00–14:00
Vstopnice
Odrasli: 6 €
Študenti, dijaki, nad 60 let, brezposelni, invalidi: 4 €
Družinska vstopnica: 12 €
ICOM, PRESS, SMD, spremljevalci invalidov: brezplačno
Vodstvo za skupino do 8 ljudi: 55 €, znižano 35 € /skupino
Vodstvo za skupino 9 ali več ljudi: 7 €, znižano 5 € /osebo
Novice
Če ste ga zamudili, si lahko dokumentarec ogledate na tej povezavi: Vonj postarem mestu.
Če se na posnetku oddaje Vikend paket postavite na čas 56:51 izveste, kako je naš najbolj poznani obraz skrite kamere ta dan našim obiskovalcem delil vodene oglede, jim pomagal, da gledajo čez steno, z daljnogledom vidijo daleč nazaj, začnejo na začetku (pri samem spočetju), zainteresiranim razkazal podometne inštalacije in slikopleskarska dela v muzeju ter arheološke ostanke srednjeveške delavnice razkazoval kot rojstno hišo Rosvite Pesek.
Tako so v januarju skupaj z učiteljico Karmen obiskali naš muzej in si ogledali razstavo Srednjeveška Ljubljana.
Vitez Jurij in šuštar Bruno sta jim razkazala razstavo in razkrila marsikatero skrivnost srednjeveškega življenja, četrtošolci pa so se tudi sami preizkusili v čevljarski delavnici kot vajenci v izdelovanju čevljev, torbic in mošnjičkov, si spletli zapestnico in zapisali svoje ime na srednjeveški način - s pravim peresom.
Ker je za pusta vse drugače, kot na običajen dan, je tale novička čisto kratka, vi pa za ogled razstav te dni ne potrebujete vstopnice!
Kdaj je nastajala srednjeveška Ljubljana in kakšno je bilo življenje na njenih ulicah? Katere so bile prve obrti v mestu? Kdo je vladal mestu treh trgov, ki jih je obzidje združilo v eno srednjeveško Ljubljano pod utrjenim grajskim gričem?