Ljubljana
MGML

Muzej in galerije mesta Ljubljane producent razstave B. Podrecca: Delto reke spremeniti v morje

Pregledna razstava enega najvidnejših slovenskih arhitektov

V Centru Rog je od 31. 1. do 15. 3. na ogled pregledna razstava arhitekta slovenskih korenin Borisa Podrecce z naslovom 'Delto reke spremeniti v morje'. Razstava, ki sta jo kurirala arhitekta Timotej Jevšenak in Katarina Čakš, je nastala v koprodukciji Muzeja in galerij mesta Ljubljane in Centra Rog ter v soorganizaciji z Umetnostnozgodovinskim inštitutom Franceta Steleta ZRC SAZU.

None

Boris Podrecca, rojen v Beogradu slovenskemu očetu iz Trsta in materi iz Hercegovine, je otroštvo preživel v Ljubljani, mladost v Trstu, svojo profesionalno pot pa izoblikoval na Dunaju, kjer deluje še danes. Pregledna razstava njegovih del ponuja vpogled v širok in raznolik opus, ki v celoti obsega več kot 350 izvedenih projektov po Evropi in svetu, ter osvetljuje njegov pester, polifon ustvarjalni značaj.

Razstava, ki jo spremlja obsežen katalog (na voljo je tudi v trgovini Mestnega muzeja in Plečnikove hiše ter prav kmalu v spletni trgovini shop.mgml.si), vključuje 85 izbranih projektov, ustvarjenih med letoma 1980 in 2024, kar simbolično sovpada z arhitektovim 85. jubilejem, ki ga praznuje dan pred odprtjem razstave. Med predstavljenimi deli so številni slovenski projekti, kot so prenova Tartinijevega trga v Piranu, galerija DESSA, bar Platana, vinska klet Brič, Medicinska fakulteta v Mariboru, ljubljanska Vila Urbana in Žitni most, poleg neuresničenih zasnov, kot sta Južni trg in območje nekdanje tovarne Šumi v Ljubljani – če jih omenimo le nekaj.

Na ogled so tudi makete in uporabni predmeti, prvikrat pa je javnosti omogočen uvid v arhitektove najbolj osebne razmisleke skozi reprodukcije njegovih skic, ki razkrivajo Podreccovo fascinacijo z zgodovinskimi plastmi in konteksti, od koder pogosto črpa navdih za svoje projekte. Razstavo dopolnjuje še avdiovizualni program, ki vključuje dokumentarni film Licht und Raum – Der Architekt Boris Podrecca, posnet pod okriljem avstrijske nacionalne televizije ORF, ter arhivske posnetke Televizije Slovenija z razstave, posvečene Plečnikovemu opusu, ki jo je Podrecca leta 1986 pripravil v pariškem Centru Pompidou in s katero je prvič vzbudil mednarodno zanimanje za Plečnikovo arhitekturo ter slovensko kulturno dediščino, hkrati pa jo umestil na svetovni zemljevid.

Razstava Delto reke spremeniti v morje predstavlja poklon srednjeevropski arhitekturni sceni, ki je že desetletja nepogrešljiv gradnik tako mednarodnih kot tudi slovenskih arhitekturnih tendenc, hkrati pa odpira vpogled v raznolik vizionarski opus Podrecce, ki združuje preteklost, sedanjost in prihodnost prostora ter družbe.

Timotej Jevšenak, Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta, ZRC SAZU, kustos razstave:
"Kreativni diapazon B. Podrecce zajema različna merila in se razteza "od žlice do mesta" – vse od velikopoteznih urbanističnih in arhitekturnih zasnov do oblikovanja interierjev, razstav ter uporabnih predmetov, kot so stoli in kozarci, kar priča o Podreccovem globokem razumevanju heterogenosti prostorske ustvarjalnosti."

Boris Podrecca, iz intervjuja za katalog razstave:
"To iščem v arhitekturi: nekaj, kar ni zgolj estetsko, temveč nosi tudi emocijo. To je tisto antropološko. Gre za memorialnost, ki se veže na kakovost življenja – na nekaj, kar ti olajša življenje in ni zgolj vizualna privlačnost. Tradicijo je zato treba reanimirati, in ne kopirati. Slepo ponavljanje stilov je nesmiselno. Mene v arhitekturi zanimajo tematskost, vprašanja, ki segajo globlje od površinskega oblikovanja, in iskanje načina, kako lahko te zgodbe oblikujejo naš prostor in čas."

Razstavno postavitev so zasnovali Katarina Čakš, Isabela Karlin Čoh, Prostorske prakse, in Timotej Jevšenak. Na razstavi so predstavljena dela vpeta v semperjansko prostorsko mrežo, ki se z idejo strukture, vozlanja in šivanja navezuje na temeljne ideje enega od ključnih vzornikov Borisa Podrecce – Gottfrieda Semperja. Razstavno strukturo sestavljajo galvanizirane armaturne palice, ki so v prostorsko mrežo povezane s 3D tiskanimi stiki. Struktura je zasnovana kot razstavni sistem, ki omogoča številne načine vpenjanja gradiva, preprosto razstavljanje in ponovno uporabo konstrukcije v novi prostorski formaciji. Ključni elementi strukture – 3D-tiskani stiki in držala plakatov, interpretacija Semperjevih vozlov in šivov – so izdelani v Centru Rog.

Katarina Čakš, Prostorske prakse, vodja razstavnega projekta:
"Razstavna konstrukcija je zasnovana kot odziv na potenciale znanja, infrastrukture in produkcije, ki se odvija v Centru Rog. V okviru laboratorijev smo s tehnologijo 3D tiska izdelali skupno več kot 1700 modularnih elementov, ki vežejo strukturo in plakate v celovito prostorsko potezo. V Rogu so izdelani tudi vsi pripomočki in šablone za učinkovito postavitev razstave. Podoba in prostorska zasnova razstave sta tako po eni strani odziv na vsebino in potrebe razstavnega gradiva, po drugi strani pa odsev sodobnih pristopov in aktualnih izdelovalniških praks, ki domujejo v Centru Rog."

Renata Zamida, direktorica Centra Rog:
"Razstava je primer odličnega sodelovanja dveh mestnih javnih zavodov, Centra Rog in Muzeja in galerij mesta Ljubljane, ki nastopata kot koproducenta. Kot vse razstave v Centru Rog bo javnosti dostopna brezplačno in bo zagotovo naša najbolj obiskana razstava od odprtja pred dobrim letom dni."

Blaž Peršin, direktor Muzeja in galerij mesta Ljubljane:
"B. Podrecca je nedvomno veliko prispeval za promocijo slovenske arhitekture v Sloveniji in tujini. Njegova arhitektura v slovenskem prostoru je zaznamovana s kozmopolitsko naravnanostjo njegovega dela ob spoštovanju lokalnega prostora in njegovo vpetostjo v srednjeevropsko kulturno tradicijo. Arhitektura ni samo materializirana stvaritev, je tudi del mišljenja, kulturna orientacija."


V okviru spremljevalnega programa bodo 8. februarja ter 8. in 15. marca javna vodstva po razstavi. [prijava]


Razstavo je omogočila Mestna občina Ljubljana, ob podpori Avstrijskega kulturnega foruma, podjetij Strle svetila, Kerrock by Kolpa, Makro 5, AlukönigStahl ter Zlatarne Celje in Zavarovalnice Sava.

KOLOFON RAZSTAVE

Boris Podrecca: Delto reke spremeniti v morje
Center Rog, 31. 1.–15. 3. 2025

MUZEJ IN GALERIJE MESTA LJUBLJANE, zanje: Blaž Peršin, direktor
CENTER ROG, zanj: Renata Zamida, direktorica

Kustosa razstave: Boris Podrecca, Timotej Jevšenak, ZRC SAZU, Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta ZRC SAZU
Vodja razstavnega projekta: Katarina Čakš, Prostorske prakse
Izvorni koncept razstave: Katarina Čakš, Prostorske prakse
Produkcija razstave: Maja Kovač, Ana Kure, Alja Fir, Tomo Per

Prostorska zasnova razstave: Katarina Čakš, Isabela Karlin Čoh, Prostorske prakse, Timotej Jevšenak, ZRC SAZU, Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta ZRC SAZU
Oblikovanje razstavnega sistema: Katarina Čakš, Lovro Gorše, Prostorske prakse
Razstavljeno gradivo: arhiv Borisa Podrecce, Podrecca Ziviltechniker GmbH, Bar Platana, galerija Ars Carinthia
Fotografije: arhiv Borisa PodreccePodrecca Ziviltechniker GmbH, arhiv Damjana Galeta 
Video: Televizija Slovenija, ORF

Priprava grafičnega gradiva in podatkov o projektih: Mihael Grossman, Hannah Wölfl, Podrecca Ziviltechniker GmbH
Obdelava slikovnega in video gradiva: Tina Dacar, Isabela Karlin Čoh, Simon Intihar
Konservatorska priprava gradiva: Konservatorska služba MGML: mag. Katarina Toman Kracina, mag. Liza Lampič, Urh Tacar

Grafično oblikovanje: Domen Ermenc, Eva Popit, Studio Potok
Jezikovni pregled: Katja Paladin (SLO), Paula Kirby (ENG)
Prevod v angleščino: Marjana Karer, Paula Kirby, Matic Šavli
Prevod iz nemščine: Marjana Karer, Paula Kirby
Promocija: Tina Deu, Nejc Kovačič, Gordana Lacić
3D tisk: Tomo Per, Center Rog

Izdelava kovinskih elementov razstavne strukture: KO-VAR d. o. o.
Tehnična postavitev: RPS d. o. o.; Tehnična služba MGML: Danilo Ončevski, Mitja Marc, Zvone Sečnik, Jernej Volk, Tomaž Žnidaršič; Tehnična služba Centra Rog: Goran Medjugorac, Tomo Per, Rožle Deu
Pomoč pri postavljanju razstave: Timon Adamič, Matea Atanasoska, Anton Jakob Bonča, Eva Bratina, Maj Deu, Isabela Karlin Čoh, Dora Janušič, Eva Jež, Žana Korenjak, Pavlina Košir, Zoja Peterman, Lana Pihler, Katarina Pribaković, Tosja Tič, Filip Uzunov, Ian Vidic, David Maks Zupančič
Tisk: Prima IP d. o. o.    

Iskreno se zahvaljujemo arhitektu Sandiju Piršu za podporo pri izvedbi razstave ter Michaelu Grossmannu in Hannah Wölfl za strokovno pomoč pri pregledu arhiva Borisa Podrecce.

Razstava je tudi rezultat raziskovalnega programa Umetnost na Slovenskem v stičišču kultur, šifra: P6-0061, ki je financiran iz sredstev ARIS. 

Za vse podatke o projektih in avtorjih odgovarja izključno atelje Podrecca Ziviltechniker GmbH. MGML in Center Rog ne prevzemata odgovornosti za morebitne napake ali netočnosti v navedenih informacijah.

Objavljeno: 31. 1. 2025

Ostanite z nami v stiku!

Bodite obveščeni o razstavah in dogodkih, ki jih pripravljamo v Muzeju in galerijah mesta Ljubljane.

Prijavite se