Ljubljana
MGML
Adela Jušić
© Matevž Paternoster/MGML

Kulturni center Tobačna

Tobačna ulica 1
1000 Ljubljana

E info@mgml.si

Informacije in rezervacije terminov:
T 01 24 12 500
T 01 24 12 506
E prijava@mgml.si

Adela Jušić

Stvarno, a ne tudi resnično

24. 2. 2017–24. 3. 2017

Adela Jušić raziskuje zgodovino ženskega odporništva na prostoru nekdanje Jugoslavije. Z organiziranjem v odporniškem boju so namreč ženske ne samo okrepile delovanje NOB, temveč tudi izzvale dotedanjo patriarhalno ureditev in presegle tradicionalno delitev spolnih vlog.

Umetniško snovanje in aktivistično delo Adele Jušić (Sarajevo, 1982) opredeljuje prežetost z njenimi lastnimi izkustvi in spomini ter s politikami, ki izhajajo iz feminističnega diskurza. Skozi raziskovanje ciklov zgodovinskega nasilja nad ženskami se osredotoča po eni strani na t. i. polpreteklo zgodovino nekdanje Jugoslavije, po drugi pa tudi na neprijetno sedanjo realnost, ki iz prve izhaja. Adela Jušić je aktivna članica in ena izmed ustanoviteljic Združenja za kulturo in umetnost CRVENA, v okviru katerega predstavlja eno glavnih ustvarjalk projekta spletni arhiv Antifašistične fronte žensk BiH in Jugoslavije. Poleg tega je Jušićeva ljubljanski javnosti morda znana tudi po svojem sodelovanju na festivalih Mesto žensk in Rdeče zore v zadnjih nekaj letih. 

Projekt "Stvarno, a ne tudi resnično", ki zajema dela v različnih medijih, obravnava relativno kratko časovno obdobje od začetka druge svetovne vojne do sredine petdesetih let preteklega stoletja, v katerem pa so nastopile drastične spremembe v politiki do žensk. V prvem delu tega obdobja so bile ženske množično mobilizirane v vojne vrste ter v okviru zgoraj omenjene antifašistične fronte vključene v boj v ozadju – tako so prvič vstopile v javno in politično življenje na način, ki jim je bil prej zaradi patriarhalne ureditve družbe onemogočen. V drugem delu omenjenega obdobja pa so bile ženske pritegnjene k sodelovanju pri izgradnji nove države in družbe. Po vojni je politični vrh »žensko vprašanje« videl kot rešeno, dokler ni hiter proces ženske emancipacije postal neposredna grožnja patriarhatu in AFŽ je bila na svojem 4. kongresu leta 1953razpuščena. V 50-ih letih 20. stoletja so bile ženske ponovno pozvane k vrnitvi k svojim "naravnim" vlogam matere, gospodinje, vzgojiteljice in negovalke. 

Adela Jušić poizkuša v svojih delih problematizirati udeležbo žensk v NOB in na to vezano politiko spominjanja. Ženske, ki so v tem boju igrale pomembno vlogo, so namreč uradne verzije zgodovinskega spomina spremenile v idealizirano, skorajda alegorično figuro, s katero se ostale smrtnice težko poistovetijo. Jušićeva meni, da je bil s tem emancipacijski proces zelo okrnjen, zato želi pozornost usmeriti v načine (re)kreiranja politike spomina, povezanega z vlogo žensk v omenjenem času. Delo Belo krilo, Rdeče krilo je nastalo na osnovi pripovedi o Ravi Janković in Mariji Bursać v knjigi Ženske heroji (1967), v kateri so ženski značaji obravnavani v duhu poveličevanja protifašističnega boja. Postavljeno je v vitrino, kar mu daje pridih muzejskosti in opozarja na pomanjkanje tovrstnih pričevalcev v institucijah zgodovine. Če je potrebno, smo vsi vojska predstavlja serijo knjižnih intervencij iz fotomonografije Sutjeska 1943–73. Risbe z monumentalnim nabojem, vizionarskim pridihom in naslovom Petletni načrt – srečnejša prihodnost naših narodov razkrivajo, kaj se je z žensko dogajalo v jugoslovanskem povojnem razvoju. Zvočna instalacija Šla je v boj pa ob izmenjavanju fašističnih ter revolucionarnih pesmi razgrinja motiv žensk za pridružitev NOB, ki ni bil zgolj v patriotizmu, temveč tudi v želji po enakopravnosti z moškimi. 

Kolofon

Produkcija: Muzej in galerije mesta LjubljaneKustosinja: Alenka TrebušakUmetnik: Adela JušićOblikovanje: Ajdin BašićFotograf: Matevž PaternosterTehnična izvedba: Tehnična služba MGMLProjekt so omogočili: Mestna občina Ljubljana, oddelek za kulturo

Kulturni center Tobačna

Tobačna ulica 1
1000 Ljubljana

E info@mgml.si

Informacije in rezervacije terminov:
T 01 24 12 500
T 01 24 12 506
E prijava@mgml.si

Novice

V KC Tobačna 001 gostuje Adela Jušić

V rezidenčni center KC Tobačna 001 je prispela umetnica Adela Jušić iz Sarajeva, ki raziskuje zgodovino ženskega odporništva na prostoru nekdanje Jugoslavije. Z organiziranjem v odporniškem boju so namreč ženske ne samo okrepile delovanje NOB, temveč tudi izzvale dotedanjo patriarhalno ureditev in presegle tradicionalno delitev spolnih vlog. 

12. januar 2017
Kulturni center Tobačna

Ostanite z nami v stiku!

Bodite obveščeni o razstavah in dogodkih, ki jih pripravljamo v Muzeju in galerijah mesta Ljubljane.

Prijavite se