Naša last
Fotografija ostaja ključno orodje za dokumentiranje pomembnih gibanj, saj kljub izzivom digitalne dobe ohranja pozicijo očividca in sposobnost pripovedovanja zgodb. Razstava Naša last: Slovenska protestna fotografija 2020–2022 predstavlja obdobje, zaznamovano s pandemijo covid-19 in z demonstracijami po vsej Sloveniji, pri čemer v ospredje postavlja vlogo in pomen fotografije pri beleženju družbenih dogodkov in vrednotenju naše skupne dediščine. Na razstavi je na ogled več kot 250 fotografij 38 fotografov in fotografinj, vse do srede januarja pa bo nadgrajena še s fotografijami obiskovalcev.
V času, ko je pandemija covida-19 korenito zaznamovala družbeno krajino po vsem svetu, so družbena gibanja v Sloveniji kot odgovor na posledice vladnih ukrepov in v znak nezadovoljstva s politično situacijo zavzela držo, izrazito angažirano proti sistemom moči ter podkrepljeno s številnimi shodi, protesti, državljansko nepokorščino in drugimi oblikami aktivizma. Od samega začetka so demonstracije spremljali tudi fotografi, ki so kljub zahtevnim delovnim pogojem dosledno dokumentirali več kot 170 dogodkov v prestolnici in drugod po državi.
Na temelju poglobljenega raziskovalnega dela za razstavo o slovenski fotoreportaži, ki je bila na ogled leta 2021, ter v skladu s poslanstvom Galerije Jakopič, predstavljati in vrednotiti fotografske zapise trenutkov naše preteklosti in sodobnosti, na razstavi Naša last: Slovenska protestna fotografija 2020–2022 izpostavljamo delo 38 avtorjev.
Izbrane fotografije so razvrščene v tematske sklope, ki ponazarjajo različne elemente protestov. Nova realnost razkriva dihotomijo javnega prostora v času protikoronskih ukrepov, od izpraznjenih ulic med policijsko uro do napolnjenih trgov med shodi. Besede na transparentih, v manifestih, parolah in poeziji izražajo ideale in zahteve protestnikov, krepijo medsebojno solidarnost ter sooblikujejo javni diskurz, simboli – od ustaljenih motivov, kot so zastave in rože, do sodobnih, kot so kolesa in zaščitne maske – pa gradijo vizualno podobo demonstracij in posledično naš kolektivni imaginarij. Fotografski portreti izpostavljajo obraze protestov, krepijo njihove individualne glasove in hkrati poudarjajo vključujočo naravo družbenega aktivizma, ne glede na to, ali gre za znane osebnosti ali za naključne posameznike.
Vsak protest je performans, v katerem udeleženci z načrtovanimi in usklajenimi dejanji javnosti sporočajo svoja prepričanja. Koreografirani gibi, skandiranje, uporaba kostumov, mask in rekvizitov služijo kot sredstva za izražanje nestrinjanja ali podpore in s svojo barvitostjo povečujejo prepoznavnost protesta. Med drugim je fotografija tudi orodje za dokumentiranje odzivov na demonstracije, njena naloga je, da beleži interakcije med protestniki, javnostjo in predstavniki oblasti, tudi konflikte in represijo. Zadnji sklop razstave je zato posvečen portretom fotografov ter osvetljuje njihova skupna prizadevanja in izzive, s katerimi so se soočali na terenu.
Zamisel o zbiranju teh fotografij v skupni arhiv se je izoblikovala že med prvimi akcijami leta 2020 in se je krepila vse do zadnjega vala demonstracij pred parlamentarnimi volitvami aprila 2022. V procesu snovanja razstave se je vzpostavila skupnost 19 profesionalnih in amaterskih fotografov različnih generacij, ki so redno fotografirali proteste ter so s kuratorjema Julijo Hoda in Metodom Blejcem sooblikovali postavitev v Galeriji Jakopič.
Nabor predstavljenih fotografij, ki je nastal med živahnim sodelovanjem, so dodatno obogatila dela 19 fotografov in fotografinj, izbrana na podlagi odprtega poziva. Z namenom odstiranja najrazličnejših pogledov na našo kolektivno izkušnjo pa na razstavi namenjamo prostor tudi obiskovalcem, ki želijo z javnostjo deliti lastne fotografske vtise iz tega obdobja.
Razstava slovenske protestne fotografije poudarja vlogo in pomen fotografa pri beleženju družbenih dogodkov in vrednotenju naše skupne dediščine ter si prizadeva iz posameznih fotografskih fragmentov sestaviti dokument obdobja, ki bo postal naša skupna last.
Spremlja jo tudi bogat razstavni katalog.
Za več informacij kliknite spodnjo fotografijo:
Kolofon
Produkcija: Muzej in galerije mesta Ljubljane
Kuratorja: Metod Blejec, Julija Hoda
Fotografi: Robert Balen, Metod Blejec, Luka Dakskobler, Jaka Gasar (Dnevnik), Andi Koglot, Borut Krajnc (Mladina), Gašper Lešnik (Mladina), Nik Erik Neubauer, Andrej Pezdir, Črt Piksi, Blaž Samec (Delo), Željko Stevanić (IFP), Tone Stojko, Jože Suhadolnik (Delo), Marko Vrbič, Janez Zalaznik, Peter Žiberna, Borut Živulović (F. A. Bobo), Žiga Živulović ml. (F. A. Bobo)
Fotografi z odprtega poziva: Simon Chang, Urša Culiberg, Igor Debevec, Božidar Flajšman, Iva Suhadolnik Gregorin, Blaž Gutman, Goran Jakovac, Ana Kovač, Aljoša Kravanja, Noemi Krese, Gregor Kuhar, Matjaž Markič, Filip Mašera Lisjak, Damian Može, Žarko Petrovič, Ivo Pogorelčnik, Matej Povše, Una Rebić, Matjaž Rušt
Strokovna pomoč: dr. Marija Skočir
Oblikovanje: Bojan Lazarevič (Agora Proars)
Tisk fotografij: O.K.vir
Tehnična izvedba: O.K.vir, Tehnična služba / Technical Service MGML
Spletna aplikacija: Specto
Prevodi v angleščino: Polona Mesec
Lektura slovenskih besedil: Katja Paladin
Lektura angleških besedil: Murray Bales
Odnosi z javnostmi: Maja Čehovin Korsika
Spremljevalni programi: Julija Hoda, Metod Blejec, Matevž Paternoster, Janja Rebolj
Projekt sta omogočila: Mestna občina Ljubljana, Ministrstvo za kulturo RS
Medijski pokrovitelji: Europlakat, TAM-TAM
Lokacija
Slovenska cesta 9
1000 Ljubljana
T 01 42 54 096
E galerija.jakopic@mgml.si
Informacije in rezervacije terminov:
T 01 24 12 500
T 01 24 12 506
E prijava@mgml.si
Odpiralni čas
torek–nedelja: 10.00–18.00
ponedeljek: zaprto
1. januar, 1. november, 25. december: zaprto
24. in 31. december: 10.00–14.00
Vstopnice
Odrasli: 5 €
Študenti, dijaki, odrasli nad 60 let, brezposelni, invalidi: 3 €
Družinska vstopnica za Galerijo Jakopič: 12 €
ICOM, PRESS, SMD, dijaki SŠOF, študenti UL ALUO, VIST, NTF – OTGO, IAM, Fakulteta za dizajn: brezplačno*
*v primeru skupinskih obiskov naprošamo, da se najavite na galerija.jakopic@mgml.si
Javna vodstva po razstavi: vsako nedeljo ob 16.30. Vključena v ceno vstopnice.
Vabljeni k vpisu v Krog prijateljev Galerije Jakopič. Ob plačilu članarine 12 € si za obdobje enega leta zagotovite prost vstop na vse razstave, vabilo na ekskluzivne dogodke, popust na vse galerijske publikacije in še več.
Novice
Vabimo vse, ki ste dokumentirali proteste v Sloveniji, ne glede na vaše fotografske izkušnje ali kakovost fotografske opreme, da preko spletnega obrazca pobude Vaš pogled šteje! prispevate svoje fotografije, posnete od marca 2020 do aprila 2022, in postanete del našega projekta. S strani kuratorjev izbrana dela bodo med 1. 10. 2024 in 26. 1. 2025 prikazana na razstavi Naša last in v spletni galeriji Vaš pogled šteje!
Razstavo Naša last: Slovenska protestna fotografija 2020–2022 spremlja katalog v obliki vodnika po razstavi. Ta vključuje izbor fotografij iz posameznih razstavnih ciklov, ki jih podpisuje skupno 38 fotografov in fotografinj. Avtorja uvodnega besedila sta kuratorja razstave Julije Hoda in Metod Blejec, strokovno besedilo pa je prispeval dr. Ilija Tomanić-Trivundža.
Prihodnjo sredo se bo z uvodnim tednom začel festival sodobne fotografije Kranj Foto Fest, ki ob pestrem razstavnem programu ponuja tudi spremljevalne dogodke in pregled fotografskih portfeljev. Veseli nas, da je med letošnjimi ocenjevalci tudi kustosinja Galeriji Jakopič Julija Hoda, v razstavni program pa je uvrščen projekt Pred sedemdesetimi leti je bilo pred sedmimi minutami fotografa Blaža Gutmana, udeleženca master classa s Susan Meiselas Fotografija opolnomoča.
V Galeriji Jakopič objavljamo poziv za sodelovanje pri predstavitvi prelomnega obdobja v slovenski zgodovini na skupinski razstavi Naša last: Slovenska protestna fotografija 2020–2022. V skladu z načeli vključevanja in demokratičnosti ter v želji po odkrivanju različnih perspektiv na našo kolektivno izkušnjo v danem obdobju pozivamo vse, ki so dogajanje ovekovečili, da nam do 10. junija 2024 pošljejo do 30 izvirnih fotografij, posnetih v poljubnem slogu in tehniki. Kuratorja razstave bosta izbor opravila do konca junija.