Susan Meiselas
V New Yorku živeča dokumentarna fotografinja Susan Meiselas, članica prestižnega fotografskega združenja Magnum Photos od leta 1976, ustvarja dela, ki sprožajo provokativna vprašanja o dokumentarni praksi ter odnosu med fotografom in subjektom. Razstava Mediacije poudarja njeno edinstveno delovno metodo, ki združuje fotografijo, video, zvok in instalacijo ter raziskuje različne časovne lestvice in konflikte, od osebnih do geopolitičnih.
Susan Meiselas (ZDA, 1948) že pet desetletij uporablja fotoaparat za pričevanje in povezovanje. Prepotovala je ves svet, ukvarja pa se z najrazličnejšimi temami, od spolne industrije do vojn in kršitev človekovih pravic. K mnogim svojim subjektom se večkrat vrača, vzpostavlja odnose v različnih časovnih obdobjih in pripoveduje zgodbe na osebni in geopolitični ravni. Pri svojem delu se sprašuje ne le o tem, kaj fotografije prikazujejo, temveč tudi o tem, komu služijo.
Razstava Mediacije združuje projekte, nastale od začetka fotografinjine kariere v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja do danes, in poudarja njen edinstveni pristop. Retrospektiva je poimenovana po instalaciji, ki kritično preizprašuje fotografije, ki jih je Susan Meiselas posnela med ljudskim uporom v Nikaragvi v letih 1978 in 1979. Postavlja provokativna vprašanja o ustvarjanju, uporabi in dojemanju podob v različnih kontekstih in zgodovinskih trenutkih. Prav zaradi tega kritičnega odnosa, tudi do lastnega dela, je avtoričin prispevek k sodobni fotografiji tako neprecenljiv. Druga instalacija, Življenje podobe: Mož z molotovko, medtem sledi vplivu ikonične fotografije nikaragovske revolucije.
Uvod v razstavo predstavlja zgodnja serija 44 Irving Street, v kateri je Meiselasova z intimnimi portreti prikazala svoje sostanovalke iz internata. Dekleta z ulice Prince Street dokumentirajo avtoričino dolgoletno vez z dekleti iz soseske v New Yorku. Portreti na verandi prikazujejo prebivalce Južne Karoline pred njihovimi domovi, Karnevalske striptizete pa raziskujejo življenje žensk v karnevalskih predstavah.
Projekt Kurdistan, ki še vedno poteka, sestavlja vizualno zgodovino kurdskega ljudstva, pri čemer združuje fotografije Meiselasove z zbranim gradivom. Spletna platforma akaKURDISTAN služi kot prostor kolektivnega spomina za kurdsko diasporo.
Z namenom ozaveščanja o nasilju v družini je Susan Meiselas ustvarila projekt Arhivi zlorabe, v okviru katerega je v San Franciscu kot plakate na avtobusnih postajališčih razstavila kolaže policijskih poročil in fotografij s kraja zločina. V svojem poznejšem delu Njihova lastna soba je sodelovala z ženskami, ki so bile žrtev zlorab; združila je fotografije, pričevanja in njihove kolaže ter tako ujela edinstvenost vsake sobe in ustvarila trajen spomin na določen prostor.
Pričujoča retrospektiva osvetljuje fotografinjin neprecenljivi prispevek k sodobni fotografiji, ki ga zaznamujeta njen kritični pristop in zavzemanje za krepitev marginaliziranih glasov.
Ob razstavi v Ljubljani je bila Susan Meiselas tudi pobudnica in somentorica mojstrskega tečaja Fotografija opolnomoča za fotografe in skupnosti v Sloveniji. Namen pobude je bil okrepiti razumevanje tako same fotografinje kot tudi Galerije Jakopič o velikem družbenem vplivu, ki ga ima fotografija v sodobnem svetu.
Razstavo spremlja obsežen katalog Mediacije, ki je leta 2018 izšel pri založbi Damiani in je obiskovalcem na voljo v Galeriji Jakopič.
Spodaj si lahko ogledate tudi pogovor s fotografinjo ob odprtju razstave. Avtor videa je Tone Stojko.
Susan Meiselas (ZDA, 1948) je članica agencije Magnum in predsednica fundacije Magnum. Že pet desetletij uporablja svoj fotoaparat kot orodje pričevanja in povezovanja. Na začetku kariere je delala kot učiteljica v New Yorku in organizirala fotografske delavnice za podeželske šole na ameriškem jugu. Med najhujšimi državljanskimi vojnami v teh državah je potovala v Nikaragvo in pozneje v Salvador. V naslednjih desetletjih se je še naprej vključevala v različne skupnosti in spremljala konflikte po vsem svetu. Meiselasova je prepotovala svet in pokrivala različne teme, od spolne industrije do vojn in kršitev človekovih pravic. Opozarja na manjšine in konflikte, ki so pogosto spregledani. Vselej si prizadeva za neposreden stik in dialog z ljudmi, ki jih upodablja. Njen pristop temelji na sodelovanju in vključuje pogled ljudi, ki jih fotografira.
Kolofon
Produkcija: Muzej in galerije mesta Ljubljane, Magnum Photos
Fotografinja: Susan Meiselas
Kustosinja (Galerija Jakopič): dr. Marija Skočir
Vodja studia (Susan Meiselas Studio): Luciana Pinchiero
Strokovna sodelavka (Galerija Jakopič): Julija Hoda
Soavtorji zasnove: Carles Guerra (nekdanji direktor Fundació Antoni Tàpies, Barcelona), Marta Gili (nekdanja direktorica Jeu de Paume, Paris)
Posebna zahvala: Andréa Holzherr (Magnum Photos)
Oblikovanje: Bojan Lazarevič (Agora Proars)
Tehnična izvedba: Tehnična služba MGML, O.K.vir
Lektura slovenskih besedil: Katja Paladin
Odnosi z javnostmi in urejanje: Maja Čehovin Korsika
Programi: Metod Blejec, Julija Hoda, Matevž Paternoster, Janja Rebolj
Projekt sta omogočila: Mestna občina Ljubljana, Ministrstvo za kulturo RS
Projekt so podprli: Veleposlaništvo Združenih držav Amerike v RS
Medijski pokrovitelj: TAM-TAM, Europlakat
Lokacija
Slovenska cesta 9
1000 Ljubljana
T 01 42 54 096
E galerija.jakopic@mgml.si
Informacije in rezervacije terminov:
T 01 24 12 500
T 01 24 12 506
E prijava@mgml.si
Odpiralni čas
torek–nedelja: 10.00–18.00
ponedeljek: zaprto
1. januar, 1. november, 25. december: zaprto
24. in 31. december: 10.00–14.00
Vstopnice
Odrasli: 5 €
Študenti, dijaki, odrasli nad 60 let, brezposelni, invalidi: 3 €
Družinska vstopnica za Galerijo Jakopič: 12 €
ICOM, PRESS, SMD, dijaki SŠOF, študenti UL ALUO, VIST, NTF – OTGO, IAM, Fakulteta za dizajn: brezplačno*
*v primeru skupinskih obiskov naprošamo, da se najavite na galerija.jakopic@mgml.si
Javna vodstva po razstavi: vsako nedeljo ob 16.30. Vključena v ceno vstopnice.
Vabljeni k vpisu v Krog prijateljev Galerije Jakopič. Ob plačilu članarine 12 € si za obdobje enega leta zagotovite prost vstop na vse razstave, vabilo na ekskluzivne dogodke, popust na vse galerijske publikacije in še več.
Gradivo za medije
Novice
Simon Chang, eden od 15 udeležencev mojstrskega tečaja Fotografija opolnomoča s Susan Meiselas, svoj dolgoročni projekt drag queens po Ulični galeriji TAM-TAM od 5. junija do 11. julija 2024 predstavlja še v Galeriji Kresija. Razstava Kraljice preobleke in spremljajoče aktivnosti so del kulturnega programa ob obeležitvi 40. obletnice gibanja LGBT+ skupnosti v Sloveniji.
Med 1014 prijavami z vsega sveta je med 19 finalisti v ožjem izboru Kranj Foto Festa 2024 s projektom Pred sedemdesetimi leti je bilo pred sedmimi minutami prislužil tudi fotograf Blaž Gutman, ki je svoj intimni projekt o demenci razvijal tudi v sklopu mojstrskega tečaja Fotografija opolnomoča s Susan Meiselas v Galeriji Jakopič. Čestitamo!
Z veseljem naznanjamo, da je širši javnosti na ogled še en projekt, izbran za mojstrski tečaj Fotografija opolnomoča s Susan Meiselas. V Cerkljanskem mladinskem alternativnem klubu (C.M.A.K.) se z razstavo Mavrična eksplozija predstavlja mladi fotograf Nal Kocjan. S svojimi portreti želi Nal predstaviti "svet mavričnih ljudi", preko fotografije pa bi rad obiskovalce razstave spodbudil k sprejemanju drugačnosti.
Z veseljem naznanjamo, da v Ljubljani živeči dokumentarni fotograf Simon Chang, eden od 15 udeležencev mojstrskega tečaja Fotografija opolnomoča s Susan Meiselas, od 1. decembra 2023 v Ulični galeriji TAM-TAM na Vegovi predstavlja vpogled v svoj dolgoročni projekt drag queen, na katerem dela od leta 2021. S foto serijo Kraljice preoblek želi Chang mimoidoče povabiti, naj se posvetijo edinstveni zgodbi vsake od predstavljenih kraljic, naj vidijo onkraj njihove bleščeče zunanje podobe in naj se (ponovno) spoznajo s to osupljivo skupino svobodnih duš.
Kot prva slovenska galerija smo se v septembru pridružili mesecu ozaveščanja o barvni slepoti, katerega pobudnik je EnChroma. Barvno slepim obiskovalcem smo v sklopu akcije želeli ponuditi drugačno barvno izkušnjo ogleda razstave Susan Meiselas: Mediacije. Povabili smo jih, da si nadenejo posebna očala in opazujejo, kaj se dogaja z njihovim zaznavanjem sveta. Ob zaključku razstave, 22. oktobra 2023, smo opravili žreb in med tistimi, ki so očala preizkusili, izbrali srečneža, ki bosta očala prejela v stalno rabo. Nagrajencema iskreno čestitamo!